| | Flyghinderbelysning – NYA Regler träder i kraft 2025-12-31 | Transportstyrelsens författningssamling TSFS 2020:88 skall vara uppfyllt 2025-12-31.
Denna författning trädde i kraft 1: a Januari 2021 vilket innebär att föremål, flyghinder som har satts upp innan denna författning, TSFS 2020:88, trädde i kraft och som har markerats i enlighet med äldre föreskrifter eller särskilda beslut från Transportstyrelsen eller dess föregångare, får till och med den 31: a December 2025 vara markerade enligt äldre bestämmelser eller beslut. Om en äldre markering inte längre fyller sin funktion och behöver bytas ut skall denna författning tillämpas.
Vad innebär detta generellt för ägare av ett flyghinder? Alla hinderljus med LED-teknik uppsatta före 2017 har med största trolighet ingen IR (Infra Red) så dessa måste bytas ut. Gäller Lågintensivt, Medelintensivt och Högintensivt Hinderljus.
Vem har ansvaret att markeringen / Hinderljusen uppfyller gällande regelverk? Alla Hinderljus är en säkerhetsfunktion och skall driftsäkras. Driftansvarig alternativt ägare av flyghinder har skyldighet att tillse att gällande regelverk uppfylls.
Vad skall uppfyllas? Alla aktiva Hinderljus skall även avge IR ~850 nm (Infra-Red) Medelintensiva och Högintensiva Hinderljus skall övervakas i realtid. Medelintensiva Hinderljus skall vara Blinkande 20 – 60bpm med ljusstyrka 2000cd Dag, Skymning, Natt. Medel- och Högintensiva Hinderljus skall vara synkroniserade med närliggande föremåls blinkande ljus.
Ytterligare rekommendationer? Där det finns risk för frostbildning/nedisning här rekommenderas att Hinderljusen har automatisk avisningsfunktion I övrigt i enlighet med gällande författning TSFS 2020:88.
Vi Industrikomponenter AB, INKOM har sedan 1967 varit med och kvalitetssäkrat leveransprojekt till: Försvarsmakten, FRA, Kraft / Energibolag, Telecom, Teracom, Vägverket, Byggbolag, Kraftnätsägare, Installatörer, etc. INKOM har kapacitet att tillgodose alla förekommande Hinderljusprojekt med teknisk support, rådgivning samt tekniklösningar i enlighet med gällande reglemente från Transportstyrelsen TSFS 2020:8.
| |
|---|
|
| | L500 Högintensivt Hinderljus | | ORGA´s lösningar för Hinderljus med Låg, Medel och Hög – intensitet används över hela världen för att göra höghus som höga byggnader, torn, skyskrapor, broar och offshore-strukturer, mer synliga för passerande flygplan. ORGA´s L500 Högintensiva Hinderljus är en del av vårt breda banbrytande sortiment av LED-Hinderbelysning. Orga L500-ljusserien avger vitt blinkande LED-ljus för pålitlig Dag-, Skymnings- och Natt markering av höghus och byggnader som är högre än 150 meter. Batterisäkerhetssystem, synlighetssensorsystem och styrenheter med avancerade kommunikationsgränssnitt finns tillgängliga för att bygga ett komplett ORGA-system i enlighet med TSFS 2020:88. | |
|---|
|
| | L550 Medelintensivt Hinderljus | ORGA´s lösningar för Hinderljus med Låg, Medel och Hög – intensitet används över hela världen för att göra höghus som höga byggnader, torn, skyskrapor, broar och offshore-strukturer, mer synliga för passerande flygplan. L550 medelintensiva Hinderljus med IR finns även med automatisk avisningsfunktion. L550 medelintensiva Hinderljus kan monteras enskilt eller i system. Batterisäkerhetssystem, synlighetssensorsystem och styrenheter med avancerade kommunikationsgränssnitt finns tillgängliga för att bygga ett komplett ORGA-system i enlighet med TSFS 2020:88.
| |
|---|
|
| | L810 Lågintensivt Hinderljus | Lågintensivt Hinderljus 32cd med IR och alarmutgång enlighet med TSFS 2020:88. För enskilt montage eller i kombination med Medelintensivt alternativt Högintensivt Hinderljus.
| |
|---|
|
Industrikomponenter AB, INKOM Österögatan 2, 164 40 Kista 08-514 84 400 - www.inkom.se - info@inkom.se | |
|---|
|
|
|