Slim Line – platt design med tvångslåsning och montering i valfri position.
Slim Line inkluderar fjädertrycks enskivsbromsar för bromsskivor monterade icke-positiva på axlarna som ska retarderas. Bromsskivan, som är permanent ansluten till axeln, kan utformas som en motorfläkt. Tack vare bromskonstruktionen med en skiva är SLIM LINE-bromsarna särskilt platta. Baserat på arbetsprincipen uppnås restfria lyft. Elektromagnetiskt manövrerade fjädertrycksbromsar bygger upp bromsmomentet när strömmen stängs av.
Funktionsprincip
Den fjäderansatta envägsbromsen är konstruerad för att fungera torrt. Kraften som genereras av ett elektromagnetiskt fält används för att övervinna bromseffekten som alstras av fjäderkraften. Den fjäderansatta bromsen med en yta kopplas in i omotoriserat tillstånd och släpper när DC-spänning appliceras på fältspolen. Den kraftlåsta friktionsförbindelsen mellan fläkten (fungerar som friktionselement) och maskinaxeln (t.ex. motoraxel) säkerställer att vridmomentet som genereras av den fjäderansatta bromsen (bromsvridmoment) på ett tillförlitligt sätt överförs till maskinen (motorn).
Slim Line – platt design med tvångslåsning och montering i valfri position.
Slim Line inkluderar fjädertrycks enskivsbromsar för bromsskivor monterade icke-positiva på axlarna som ska retarderas. Bromsskivan, som är permanent ansluten till axeln, kan utformas som en motorfläkt. Tack vare bromskonstruktionen med en skiva är SLIM LINE-bromsarna särskilt platta. Baserat på arbetsprincipen uppnås restfria lyft. Elektromagnetiskt manövrerade fjädertrycksbromsar bygger upp bromsmomentet när strömmen stängs av.
Funktionsprincip
Den fjäderansatta envägsbromsen är konstruerad för att fungera torrt. Kraften som genereras av ett elektromagnetiskt fält används för att övervinna bromseffekten som alstras av fjäderkraften. Den fjäderansatta bromsen med en yta kopplas in i omotoriserat tillstånd och släpper när DC-spänning appliceras på fältspolen. Den kraftlåsta friktionsförbindelsen mellan fläkten (fungerar som friktionselement) och maskinaxeln (t.ex. motoraxel) säkerställer att vridmomentet som genereras av den fjäderansatta bromsen (bromsvridmoment) på ett tillförlitligt sätt överförs till maskinen (motorn).